Legközelebbi zöld napok:
A Biodiverzitás Védelmének Világnapja (1 nap múlva)
Biológiai Sokféleség Nemzetközi Napja (1 nap múlva)
Európai Nemzeti Parkok Napja (3 nap múlva)
 
















 


 

 

 

 

 

 

 

 

 



Szeberényi Júlia
Hulladék
1. oldal

 

    Napjainkban egyre többet hallunk globalizációról, globális problémákról méghozzá a legkülönbözőbb összefüggésekben és helyzetekben, negatív vagy pozitív összefüggésben találhatjuk meg. Hogy mit is jelent valójában, legpontosabban talán a kifejezés eredetének megtalálásával láthatjuk. A fogalom "globalizáció" a közgazdaságtan és szociológia területén jelent meg először, nyomtatásban először egy angol nyelvű 1961-es lexikonban jelent meg. 

1990 után kerül a köztudatba, mint egy sokrétegű, a gazdasági-, üzleti-, szociális- és kulturális területeken folyó, egyre inkább nemzetközi mértékűvé váló (negatív vagy pozitív) folyamatokat, változásokat leíró fogalom. A folyamat maga azóta létezik, mióta az embereknek lehetőségük van arra, hogy nemzetközi kereskedelmet folytassanak. 

A Wikipedia internetes lexikon szerint a világszerte a statisztikákban is kimutatható árukereskedelem 1950 és 1998 között a 17-szeresére emelkedett, miközben az államilag dokumentált javak előállítása csak hatszorosára nőtt. Ebből is látható hogy az árukereskedelem szinte teljes mértékben globalizálódott, valamint megjelent (és egyre nagyobb jelentőségre tesz szert) a pénzkereskedelem is, így amelyik ország kiesik vagy részt sem tud venni a világkereskedelemben, lemarad az élvonalból, egy idő múltán elszegényedik, és nem, vagy alig tud részt venni az egyéb fontos (politikai, társadalmi, kulturális) folyamatokban. Ezért az országok minden tekintetben vett helyzetének meghatározásához a gazdasági mutatójuk a mértékadó. 

Az alábbi grafikán láthatóak a zöld árnyalataival jelölve a fejlett országok, sárgával a közepesen fejlett, pirossal az igen alacsony mértékben fejlett országok. (szürke színnel jelölt területek: nincs adat). 

A világ fejlettségének színkódos térképe 
A világ fejlettségének színkódos térképe

 

A globalizációnak, mint nemzetek feletti szerveződési formák fogalmának vannak regionális képződményei is. Az általunk legismertebb az Európai Unió (érdekes adalék: tíz európai közül négy szerint a globalizáció legfőbb következménye, hogy a vállalatok azokba az országba költöznek, ahol olcsóbb a munkaerő - erre az eredményre jutott az Európai Bizottság megbízásából elvégzett közvéleménykutatás viszonylag kevesen tudnak arról, hogy más kontinenseken ugyanígy léteznek lazább-szorosabb szövetségek. Ilyen Észak-Amerikában a NAFTA, Dél-Amerikában a Mercosur és Ázsiában az ASEAN is.

A világkereskedelem, világpiac kialakulásának- és fontosságának következménye sok más globális jelenség is. Kialakultak sok országban megjelenő, ún. multinacionális cégek, egyre jelentősebb a személy- és áruforgalom, szállítás és a turizmus is, a modern kommunikációs eszközök a mindennapi és üzleti életben egyre nagyobb tért hódítanak. Tágabb értelemben a globalizáció jelenségei körülvesznek minket, hozzátartoznak a mindennapi élethez. Olyan, ma már alapvetőnek számító jelenségek, mint például a nők egyenjogúsága, a nyakkendő (és egyáltalán, a nyugati kultúra, divat, zene) elterjedése, kínai büfék és amerikai gyorsétteremláncok, autók, új felsőoktatási forma, és még több oldalon keresztül sorolhatnám a globalizáció életünk szerves részét képező megjelenési formáinak nyomait. 

Ez a sokrétűség egyes szempontokból negatív folyamat, uniformizálódás, amelyben az egyes nemzetek elvesztik gazdasági-, politikai erejüket, de mindenek előtt kulturális sokszínűségüket. E vélemény képviselői, általában globalizáció-ellenes szervezetekbe tömörülnek, és ellentmondásosan éppen ők egy új, globális társadalom csíráját képzik. Hiszen ezeknek a szervezeteknek az egész Földön kiterjedt szimpatizáns hálózata van, a tagok általában az interneten keresztül tartják a kapcsolatot, tehát akaratlanul is a globalizáció támogatói lettek, s az eddig említett multi- és internacionális, nemzetek feletti szerveződési szintek mellett, egy újfajta nemzetek alatti, embereket összekötő szerveződési formát alakítottak ki.   

Fogyasztói társadalom - a Pepsi Indonéziában 
Fogyasztói társadalom - a Pepsi Indonéziában

 

E szervezetek (pl. Friends of the Earth, International Forum on Globalization) törekvései és eszményképei azonban elsősorban nem a globalizációs folyamat visszafordítása, sokkal inkább a fogyasztói társadalom (sok esetben a média: televízió, reklámok által) leromlott értékrendjének megreformálása, tudatos fogyasztásra ébresztés.  Hogy ezáltal a világ, amiben élünk, még az utánunk jövő generációk számára is élhető világ legyen. Egy tudatosabb, kívánatos jövőbeli fejlődési pálya kijelölése a céljuk.

 

Tovább

Fel    Cikkekhez  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Copyright 2006 Nagy Terv Project | Minden jog fenntartva! | Impresszum