Ballabás Eszter
Harc a fekete aranyért
Gazdasági és környezeti érdekek tükrében
Az 1800-as évek második felében Pennsylvaniában fedezték fel az első újkori
olajmezőket. Azóta a világ kórosan az olaj bűvöletébe került. Ez hajtja a
repülőket, autókat, hajókat, fontos szerepe van a villanyenergia előállításában,
főzünk, fűtünk vele, alapja több műanyagfajtának; egyszóval nélkülözhetetlen a
mindennapi életünkben. A probléma abból adódik, hogy becslések szerint az
évszázad közepére a világ olajtartalékai ki fognak merülni, így az emberiség
előbb-utóbb kénytelen lesz más energiahordozókat is felhasználni.
Első alkalommal, az 1973-as olajválság idején ébredt
rá az emberiség, hogy a világ szénforrásokra épített ipara és energiaellátása
nem áll olyan biztos lábakon, mint azt addig hitték1.
A kőolaj árának folyamatos emelkedése jelezte, hogy ezek az anyagok mennyisége
bizony véges. A világot nem csak az olaj hiánya, hanem a vég nélküli
kitermelésnek és fogyasztásnak köszönhetően visszafordíthatatlan környezeti
károsodás is fenyegeti. A gazdasági érdek a kitermelés fokozását, és az eddig
fel nem derített területek kihasználását követeli. Ezzel szemben a környezeti
érdekek a károsanyag-kibocsátás csökkenését, és az alternatív energiaforrásokkal
való hatékonyabb helyettesítést sürgetik.
Az alternatív energiaforrások közé tartozik a nukleáris, a
geotermikus, a nap-, a szél-, a víz- és az árapály-energia. Ezek az eljárások
egyenlőre kevésbé gazdaságosak, mint a fosszilis energiaforrások, viszont jóval
környezetkímélőbb megoldásnak számítanak. A fosszilis tüzelőanyagok elégetésekor
szén-dioxid kerül a levegőbe, ami az üvegházhatás révén a légkör
felmelegedéséhez vezet, ennek pedig hosszú távon beláthatatlan következményei
lehetnek2.
Az alternatív energiaforrások hasznosításához a szükséges technológiák javarészt
rendelkezésre állnak, vagy kifejlesztés alatt vannak, bekerültek a köztudatba,
lassan a politikai döntések részeivé is váltak. Elterjedésükkel sok ország
jobban ki tudná használni természeti adottságait. "Mindenre szükségünk lesz,
amit csak kinyerhetünk a biomasszából, a napfényből meg a szélből, s még így is
kérdéses, hogy mindez elegendő-e."3
Elemzők szerint nem kizárt, hogy a közeljövőben újabb
olajválság fenyeget4.
A folyamatos drágulás gondot okoz az olajimportáló országoknak, mert az
energiaköltségek növekedése visszavetheti a gazdasági fejlődést, növelheti az
inflációt, megcsappanhat a beruházási kedv és a hatalmon lévő pártok
népszerűségének sem kedvez.
A gazdasági növekedés miatt másfél évtizede nem volt ekkora
igény a nyersolajra. A fejlődő országokban nem várt igény mutatkozik. Kína
gazdaságának olajigénye például húsz százalékkal emelkedett egy év alatt, ezzel
párhuzamosan az Egyesült Államok igényei is folyamatosan nőnek. A nagyobb
olajtársaságok a hatékonyabb működés érdekében kisebb készlettel dolgoztak,
emiatt a világpiaci árra a politikai helyzet is mind inkább hatással van
(közel-keleti konfliktus, venezuelai zavargások). Az OPEC (olajexportőrök
szervezete) a világ olajexportjának több mint a felét az ellenőrzése alatt
tartja, így a saját érdekeit szem előtt tartva, próbálja magasan tartani az olaj
árát. Mindezt teszi a termelés mesterséges visszafogásával (kvótákkal).
Szaúd-Arábia a világ legnagyobb olajkitermelő országa, ami
azt jelenti, hogy az Egyesült Államoknak is az egyik legnagyobb importőre. A
mostanában oly sokat emlegetett terrorizmus miatt azonban nem feltétlenül
nézhető jó szemmel, ha egy olyan országgal ápol jó kapcsolatot, ahol az emberi
jogokat nyíltan semmibe veszik. A Szaúd-Arábiával fennálló törékeny üzleti
kapcsolata miatt Amerikának új olajforrást kellett keresnie. Ekkor jöhetett
szóba Irak neve, amit egyesek szerint az Öböl-háborúhoz hasonlóan nem
"humanitárius okokból" és nem a "demokrácia megteremtése" miatt támadott meg az
USA, hanem azért, hogy megkaparintsa a több milliárd hordónyi olajat, amit az
ország földje még kincsként rejt magában. Nem vitás, hogy a háború miatti
olajár-emelkedésből származó extrahaszon az amerikai multinacionális
olajvállalatoknak és a magánszektornak is kedvezett. A levét igazából az a
sokmillió vásárló itta meg, aki nem győzte pénzzel a tankolásokat.
Irak rendelkezik a világ második legnagyobb bizonyított
kőolajtartalékával, amely valószínűsíthető, hogy a világ teljes
kőolajkészletének a 10 %-a, ezenkívül az iraki olaj kitermelése a legolcsóbb.
Irakban több mint 400 új kút megnyitását tervezik, ehhez azonban több milliárd
dolláros beruházás szükséges, hiszen a 70 bizonyítottan létező olajmezőből 55
még feltáratlan5.
Szaddam Husszein hatalmon maradásával a helyzet Oroszországnak és Kínának
kedvezett volna, hiszen ők részesülhettek volna az iraki olajból. Amennyiben az
Egyesült Államoknak sikerülne ellenőrzése alá vonni az iraki olajkutakat, úgy
kielégíthetné az egyre fokozódó amerikai igényeket.
Az USA a Közel-Kelettől való függését a nyugat-afrikai
területeken történő kitermelés fokozásával csillapítja. A Guineai-öbölből
származó nyersolaj jelenleg az amerikai szükségletek 15%-át fedezi6.
Afrikában is sokan jól járnak az olajból származó pénzből (vállalatok, bankok,
az uralkodó osztály), miközben például Nigériában a többség napi egy dollárból
próbál megélni. Éppen ezért, a szegény országokban a kőolajat az "ördög
ürülékének" nevezik7.
Az iparosodott országok napi kőolaj fogyasztása eléri az 50
millió hordót, ennek 40%-át egyedül az USA használja fel. 2020-ra a világ
kőolajkereslete a gazdasági növekedéstől függően 37-90%-kal fog emelkedni.
Ekkorra az Egyesült Államoknak évi 3,25 milliárd hordónyi kőolajra lesz
szüksége. Az országban felhasznált olajnak kb. a fele származik importból, de
2020-ra elérheti a 2/3-ot is, ami logikussá teszi, hogy új lelőhelyek felé
vegyék az irányt - bármi áron. Ezt erősíti Dick Chaney alelnök azon kijelentése
is, miszerint "az energiabiztonságot az Egyesült Államok kereskedelem- és
külpolitikájának legfőbb célkitűzésévé kell tenni."
Ez a pazarló és erőszakos kitermelés azonban nem csak
bolygónk éghajlatát, hanem a biztonságot és a békét is fenyegeti. A levegőbe
kerülő szén-dioxid miatt megváltozhat a Föld éghajlata. Az éves középhőmérséklet
3 Co-kal megemelkedhet, ami miatt megolvadhatnak a sarki jégsapkák, a
tenger szintje 5-7 méterrel megemelkedhet. Ha ez bekövetkezne, akkor víz alá
kerülne Florida, Hollandia, Észak-Németország.
A kőolajszállítással (a baleseteket nem számolva) évente 2-3
millió tonna kőolaj ömlik a vizekbe. Egyetlen liter kiömlött olaj 600 ezer liter
tengervizet is megfertőzhet. Az egyik legsúlyosabb ilyen szennyezés 2001-ben
következett be, amikor a világ legnagyobb teljesítményű tengeri fúrótornya
elsüllyedt Brazília partjainál.8
A szétterülő olaj vékony filmréteget képez a vízfelszínen, megakadályozva a
légkör és a víz között lezajló természetes gázcserét. Gátolja a fény bejutását,
ami a fotoszintézist akadályozza, megmérgezi az élőlényeket, a táplálékláncon
keresztül pedig az emberre is veszélyes lehet. Az olajfoltok feltakarítása drága
és nehéz feladat. A megoldások közül a leghatékonyabb a megelőzés lenne, vagyis
kötelezni az olajszállító országokat, hogy szigorítsák biztonsági előírásaikat.
Kezdetben csak szárazföldi kutak léteztek, de hamar rájöttek,
hogy a tengermélyről is kitermelhető olaj. Kevés olyan terület maradt, ami nem
érintett a kitermelésben. Ezek közé tartozik, ahol nincs olaj, ahol
gazdaságtalan a kitermelés, és persze a természetvédelmi területek is. A
gazdasági érdekek most már azt követelik, hogy az alaszkai vadrezervátum nyissa
meg kapuit az olajtársaságok előtt. A természet kincsei úgy látszik kevésbé
értékesek...
Végül érdemes áttekinteni a témával kapcsolatos hazai
aktualitásokat. Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint
három év alatt (2000-2003) körülbelül ötszázezerrel nőtt a forgalomban lévő
gépkocsik száma9.
Ez jól tükrözi, hogy - mint a világon szinte mindenhol - nálunk is egyre nagyobb
az igény az autózásra, amihez ugyebár üzemanyag kell, persze nem mindegy
milyen...
Mostanában oly sokat lehet hallani a biodízel kifejezést, ami Nyugat-Európa több
országában már költségkímélő és környezetbarát megoldásként megjelent, nálunk
pedig tilos használni. Érdemes utánagondolni, hogy azok a cégek, akik begyűjtik
tőlünk a használt sütőolajat (ami egyébként veszélyes hulladéknak minősül),
valójában mit is tesznek vele. Jó üzletet (!), hiszen a konyhai maradék zsiradék
kisebb hányadából takarmány alapanyag lesz, nagy része viszont exportra kerül,
és az EU országaiban biodízel készül belőle.
Étolajjal tankolni a hatályos magyar jogszabályok szerint
bűncselekménynek minősül, hiszen a benzin jövedéki terméknek minősül, amit a
boltban vásárolt étolajnál nem fizetünk ki a magyar államnak, vagyis engedély
nélkül állít elő jövedéki terméket az, aki a gázolaj és az étolaj keverésével
működteti autóját. Ezt fogalmazza meg az 2003. évi CXXVII. jövedéki adótörvény10.
Vagyis biodízelhez egyelőre csak úgy juthatunk, ha pl. Ausztriában tankolunk, és
azzal hazagurulunk. A határon ilyenkor bizonyítanunk kell az üzemanyag
származását.
A fent leírtak alapján elmondható, hogy az olaj minden ország
gazdaságára hatással van, hiszen a nagyhatalmak mechanizmusai befolyásolnak
mindent. A természeti érdekek egyelőre háttérbe szorulnak, de az egyre gyakoribb
figyelmeztető jelek előbb-utóbb legyőzik a gazdasági érdekeket.
Hivatkozások:
1 National Geographic
Magyarország 2004. júniusi Nincs többé olcsó olaj c. cikke 39. oldal
2 Bővebben: Vida Gábor:
Helyünk a bioszférában. Typotex, 2001. A tudomány és a közlegelők
tragédiája c. fejezet, 103-111. oldal
3 Michael
Pacheco idézete (a Megújuló Energiákat Kutató Intézet Országos
Bioenergetikai Központjának igazgatója a coloradói Goldenben), az idézet
a National Geographic Magyarország 2005. augusztusi számának A jövő
energiája c. cikkében jelent meg a 29. oldalon
4 Index 2004. június 1.
Új olajválság fenyeget c. cikkből
5 Az USA
Energiainformációs Hivatala szerint
7 National Geographic
Magyarország 2005. szeptemberi Az olajüzlet c. cikke 80. oldal
9 Bővebben lásd a
Mellékletek 1. sz. táblázat alatt (forrás: www.portal.ksh.hu)
10 Bővebben lásd a
Mellékletekben (forrás: www.vam.gov.hu)
Mellékletek:
1. sz. táblázat
Forgalomban lévő gépjárművek száma 2000-2003 Magyarországon
Év |
A forgalomban lévő
gépjárművek száma (db) |
2000. |
2 840 187 |
2001. |
2 974 173 |
2002. |
3 141 073 |
2003. |
3 305 452 |
2003. évi CXXVII.törvény (jövedéki adótörvény)
"A szabadforgalomba bocsátott üzemanyagok adózatlan adalékanyaggal
történő adalékolása esetén a jövedéki adó megfizetésére kötelezett
személyek a jövedéki engedélyes vagy nem jövedéki engedélyes kereskedők,
mivel az adózatlan adalékanyagok adózott üzemanyagokba történő
bekeverése jellemzően a kereskedelmi telephelyen vagy
üzemanyagtöltő-állomáson valósul meg. Ebben az esetben a fizetendő
jövedéki adó megállapítása már nem önadózás, hanem adókivetés útján
történik. A kereskedőnek a jövedéki adó megállapítását és kivetését a
telephelye vagy töltőállomása helye szerint illetékes hatósági
felügyeletet ellátó vámhivataltól kell kérnie annak megadásával, hogy a
készletében lévő adózatlan adalékanyagokat milyen üzemanyag
adalékolására kívánja használni (a kérelemben az adalékanyagok
mennyiségét az adalékolni kívánt üzemanyagonként a jövedéki adó alapjául
szolgáló mértékegységben kifejezve kell megadni). Ennek elmulasztása és
felderítése esetén az üzemanyagok adalékanyagaként felhasznált
adalékanyagok adózás alól elvont termékeknek minősülnek, amely a
jövedéki bírság kiszabását vonja maga után."
Megjelent:
Honlapon: 2006.02.26.
Egyéb: -
|